Hypermobilitet

Cirka 5-10 % af den voksne danske befolkning er hypermobile, hvoraf de fleste er kvinder. På klinikken ser vi rigtig mange hypermobile – især kvinder. Vi har ikke noget tal på, hvor mange hypermobile, vi ser i klinikken og kender derfor ikke procentdelen.

Vores uvidenskabelige opfattelse er dog, at der repræsentativt er en hel del flere hypermobile blandt vores patienter i klinikken i forhold til repræsentationen i befolkningen generelt.

Med andre ord har vi den opfattelse, at hypermobile oftere søger fysioterapi end ikke-hypermobile.

Hvad er hypermobilitet?

Man kan have en lokal eller en generel hypermobilitet. En lokal kan eksempelvis være et ankelled, der ofte har været forstuvet og derfor er blevet løst. En generel hypermobilitet er oftest arveligt betinget, hvor flere led har været overbevægelige fra barn.

Hypermobilitet er ikke en sygdom men en tilstand. Hos de fleste mennesker bliver leddene stabiliseret af ledbånd, sener og muskler, men hos hypermobile er ledbånd og sener meget eftergivelige (løse), og det betyder, at det er sværere for en hypermobil at stabilisere sine led. Derfor er det almindeligt, at hypermobile hurtigt bliver fysisk trætte, fordi musklerne ikke er stabile nok til at holde en stilling, og der skal derfor bruges flere kræfter på både at stå stille og på at bevæge sig.

Da et hypermobilt led er løsere og mere ustabilt end andre, kommer et hypermobilt  led lettere i yderstillinger og bliver belastet det sted, hvor ledbrusken er tynd. Hypermobilitet kan derfor give smerter, og på længere sigt er der risiko for, at brusken bliver slidt.

Hypermobile får derfor nemmere overbelastningsskader end ikke-hypermobile. Det er enkelt at finde ud af, om man er hypermobil  (også kaldet hypermobilitetssyndrom forkortet til HMS). Man skal have 4 ud af 9 point af følgende test, som er fundet på Gigtforeningens hjemmeside:

         
Lillefingeren kan overstrækkes mere end 90 grader (ét point på hver finger). Tommelfingeren kan føres til underarmen (ét point for hver finger). Albueled kan overstrækkes mere end 10 grader (ét point for hver arm). Knæled kan overstrækkes mere end 10 grader (ét point for hvert knæ) Håndflader kan føres i gulvet med strakte knæ.

Hvad kan der gøres for at undgå belastningsskader?

Først og fremmest er den gode nyhed, at vi bliver stivere i leddene med årene. Derfor vil hypermobile også med alderen blive mere stabile i sine led.

Men hypermobile skal træne. Det er meget vigtigt at træne styrke og stabilitet. Hvis der sættes ind med en tidlig indsats, så er der en rigtig god chance for, at leddene kan blive så stabile, at der ikke længere er større risiko for overbelastningsskader i forhold til ikke-hypermobile.

Vi har fundet nogle øvelser, som er rigtig gode at lave for at styrketræne musklerne og gøre leddene mere stabile. Disse øvelser er valgt, fordi hver øvelse involverer mange muskler og led, så et program bliver let og overskueligt:

Squat (knæbøjning) styrker knæ (især forside af lår) og hofter. Kig frem og hold ryggen ret. Hold en vægt i hver hånd – det kan være en flaske vand, hvis ikke du har håndvægte. Gå ned i knæ og stil vægten på gulvet på ydersiden af dine fødder. Rejs dig op igen. Bøj ned i knæene og tag vægten med op. Gentag øvelsen med at stille/tage vægten fra gulvet 10 gange.Link til billeder  

 

Sid med hænderne bag ryggen og fødderne på et viskestykke. Lav følgende i roligt tempo, og sørg for ikke at overstrække albuerne: Løft enden op og træk fødderne tilbage og frem til udgangsstillings igen. Enden ned på gulvet. Gentag 10 gange. Øvelsen styrker knæ og hofter (især musklen på bagsiden af låret) og stabilisere led i armene.Link til billeder    

 

At stå på vippebræt er en rigtig god øvelse for at træne stabilitet omkring de fleste led i kroppen. Du behøver som sådan ikke sætte tid af til det, for du kan vælge at stå på vippebræt, hvis du alligevel skal se fjernsyn.Hold balancen på to ben. Støt evt. hænderne til en væg i starten. Senere kan du forsøge at holde balancen på ét ben helt uden støtte. Bøj i knæet og kig frem.Link til billeder    

Vi har lavet ovenstående artikel / program rettet primært til unge og voksne. Hvis du har et hypermobilt barn, så kan en fysioterapeut lave et træningsprogram rettet specielt til dit barn ud fra interesser og fysisk formåen.

Klik på nedenstående links, hvis du vil vide mere om børn og hypermobilitet:

http://www.xn--brnelgenbornholm-yob33a.dk/User_files/421d2c3626cc7f013ef9603a14e2da2c.pdf

http://www.minimotion.dk/artikler.asp?id=113&kat=17#.UirU-8apXiU